Feliks Koneczny, młodzież, pajdokracja, polityka
media, religiosity, parental religiosity, identity styles, emerging adulthood
In Latin civilization, subjectivity and the associated identity are integral components of the human being. In this area, one person can fully update their potentialities — as Koneczny says. Other civilizations perceive the individual being differently; rather as an object than as a subject. These differences are particularly important in the face of the growing number of migrants coming to Europe from the Middle East and Africa.
Identity; subjectivity; multiculti; Feliks Koneczny; Arabic civilization; Latin civilization; migration crisis
Wśród tematów, które dominują obecnie w dyskursie medialnym, ważne miejsce zajmuje kryzys migracyjny. Obserwujemy szeroką dyskusję społeczną, a właściwie emocjonalny spór m.in. o to, czy Polska powinna przyjąć uchodźców, a jeśli tak, to ilu oraz jak należy zabezpieczyć kraj przed potencjalnymi atakami terrorystycznymi. Zaczęto stawiać pytania o patriotyzm, nacjonalizm, rasizm, tzw. multi-kulti, tożsamość kulturową itp. Skrajne stanowiska szczególnie wyraźnie uwidaczniają się w cyberprzestrzeni, dlatego to właśnie zachowania jej użytkowników są główną osią niniejszego artykułu. Strach, pobieżna znajomość obcej kultury, emocjonalność i nierzetelność doniesień prasowych, a w końcu niezgodność wartości wyznawanych przez islamistów z tymi uznawanymi w kręgu kultury europejskiej — to wszystko uznać można za składowe tła aktywności przywołanej grupy społecznej. Artykuł stanowi próbę wskazania możliwych kierunków analiz z uwzględnieniem tez stawianych m.in. przez Samuela Huntingtona i Feliksa Konecznego.
Feliks Koneczny; Internet; islam; kryzys migracyjny; Samuel Huntington; uchodźcy
In the face of the growing migration crisis, attention is attracted by these theoretical proposals that comprehensively explain its origin, possible course and possible long-term effects. Among such important ideas there is a Feliks Koneczny’s thought. He distinguished seven types of civilization, e.g. Latin and Arabic. He discusses their char-acteristics and came to the conclusion that any form of their coexistence cannot exist. He considered that the attempts to create synthesis can lead to a maximum of domination of one civilization over another, or to the creation of anticivilization, which will not be able to develop, and may not even survive. The paper aims to bring Feliks Koneczny’s thought with references to the current situation in the world and encourage reflection if referring to such a theory is justified taking into account the critical remarks directed at its address and possible other explanations of the current crisis, offered not only by cultural theorists, but also by representatives of other sciences.